-->

Thursday, October 21, 2010

Novel dan Komik


Sebenarnya bukan Trilogi Bagaikan Puteri, tetapi 4logi Bagaikan Puteri, HAHA. Sambungannya Hijab Sang Pencinta adalah Cinta Sufi.

Hey! Huhu, salamsalamsalam. Setelah 2 minggu berlalu, Amai update blog nie! Urmm, rindu tak? Tak? Tak apalah. Bukannya ada sesiapa pun nak baca blog Amai nie. Blog paling buruk and blog paling hancur dalam dunia nie! Huargh, shut up! Ok, korang layan tak novel and komik? Layan? Urmm, mana lagi better? Novel? Komik? Okeylah, biar Amai jelaskan tentang novel dan komik nie.

Novel boleh membuatkan kita menjiwai watak di dalam novel tersebut. Novel akan memberikan details perasaan watak tersebut. Tetapi komik, tidak boleh. Urmm, komik sebenarnya boleh kita menjiwai wataknya, tetapi korang kena lihat lukisannya kerana korang boleh lihat wataknya, sama ada sedih, gembira, marah and other. Cuma komik mesti lagi fun kan sebab ada gambaran, ada lukisan yang mengembangkan otak. Novel korang kena fikirkan tentang watak-watak tersebut.

Okeylah, cukup untuk itu. Amai sebenarnya nak cerita tentang Trilogi Bagaikan Puteri iaitu:
1. Bagaikan Puteri
2. Cinta Sang Ratu { Ramlee Awang Murshid
3. Hijab Sang Pencinta
4. Cinta Sufi

Amai dari awal tahun nak baca sebab orang cakap jalan ceritanya agak best! Tetapi disebabkan PMR, tak dapat nak teruskan hajat tersebut. Sehinggalah habisnya PMR, Amai terus pinjam novel Bagaikan Puteri hak milik Aunty Da. Memang best! Korang baca memang tak boleh stop. Sungguh mengerikan tau bila korang baca novel nie. Urmm, macam-macam hantu ada dalam novel nie. Hantu apa? Bacalah sendiri.

Amai ceritakan apa yang Amai dah baca. Haryani, terperangkap dalam penghujung kurun ke 15, sewaktu dia koma, dan menjumpai Laksamana Sunan/ Saifudin. Tetapi di alam yang sebenar, Dani telah jatuh cinta terhadap Haryani. Nak tahu cerita yang selanjutnya, adakah Haryani akan hidup, BELILAH sendiri! HAHA.

Lepas habis baca novel nie, Amai akan teruskan trilogi yang seterusnya. Okey, gejala komik di HSBP semakin berbahaya! Ramai pelajar Tingkatan 3 HSBP semakin kemaruk dengan komik. Antaranya ialah Lawak Kampus, Gempak, Naruto, Detective Conan and other. Pergh! Sehingga Amai yang dulunya kurang berminat dengan komik, bertambah menyukainya! Komik sememangnya menyeronokkan! HAHA. So apa lagi, bacalah komik untuk release tension anda!

Sesiapa sudah tengok Magika? Bestkan? Nak tengok lagi? Cakap sama Amai, Amai mahu ikut! Hee :D Lagu-lagunya gempak beb! Best gila. Urmm, okey lorh, mahu sampai di sini sahaja untuk Amai berceloteh. Assalamualaikum and bye!

P/S: Siti Kelembai dah habis :( Bye Siti Ratna aka Yana Samsudin. Moga bertemu di lain drama/ movie :)



No comments: